Friday, February 20, 2009

Kerana Ikatan Susila

Kadangkala rasa kekongkongan kerana membuat laluan ke blog anak-anak. Kadangkala seakan tidak memberi kemerdekaan untuk mereka bebas menulis. Namun sebagai insan yang mewarisi watak pendidik tegar, saya semacam dirasuk oleh disiplin untuk menjadi pemantau yang mungkin tidak disenangi. Entahlah. Emosi lewat usia ini memagari minda saya untuk sentiasa dirasuk kacau supaya tidak terus melepas bebas anak-anak berkarya mengikut minta terbuka mereka. Di sudut kecil hati mereka mungkin tersisip rasa kongkongan itu. Gurisan-gurisan yang terpendam disimpan kukuh hingga tidak terluah, semata untuk tidak melukakan hati saya. Mungkin.

Terhentak di paksi kehidupan yang penuh kecelaruan budaya ini menjadikan saya penitip yang curiga. Apakah anak-anak saya berupaya kekal setia dengan budaya bangsa yang kukuh budi pekerti. Menjadi penulis yang santun dengan bahasa yang tersisip nilai mengikut laras Islam. Mendukung misi dan visi warga yang bertemadun dan terdidik. Patriotik. Berminda merdeka. Kritis dan kreatif. Kecindan yang tidak melampaui batas susila bangsa.

Tidak mudah untuk menjadi penyemak entri anak-anak. Peluang perlu diberi. Kebebasan bersuara juga harus dimerdekakan. Pemikiran dan tanggapan terhadap sesuatu isu kerap berbeda. Perbedaan itu dijarakkan oleh faktor usia, pendidikan, pengalaman dan sudut pandangan. Semuanya bukanlah menjadi pagar halangan. Rasukan ketakutan saya cuma kepada laras isu dan gaya bahasa yang dipilih. Sedih jika anak-anak berjaya dirasuahi dengan bahasa berbudaya rendah. Maki hamun menjadi mainan jari dan bibir. Menjadi celakalah perjalanan hidup kita jika anak-anak mendalangi penulis blog yang berbudaya rendah meskipun memiliki ilmu dan akal budi yang bertunjangkan suci murni.

Syukur kerana blog anak-anak saya masih di landasan. Meskipun kadangkala tersisip kecindan kepornoan namun ia sekadar gurau yang dibalami makna luhur. Kadangkala hanya minda yang keroh dan kotor sahaja yang membelokkan kita ke persimpangan dan bertembung secara songsang. Akhirnya, saya memadamkan igauan yang terperam ini dengan pesanan 'martabat diri jangan biarkan hingga ia dicuri dan dinodai oleh lidah dan minda sendiri'. Hidup kita diikat oleh tamadun bangsa dan leluhurnya Islam. Demi ikatan itulah kini kita terus berbakti . Terima kasih kerana menjadi anak abah dan mama yang baik dan terpuji. Berbudi dan berbakti. Berbahasa dan berbudaya.

1 comment:

FuzAma said...

terima kasih juga kerna menjadi ibubapa yg terbaik buat kami.

selagi nyawa di kandung badan. Insyallah. segala ajaran. kasih sayang. tunjuk ajar. dan nasihat. tetap kami pegang dan jadikan panduan.

walau mungkin. kadang kala. diri khilaf melakukan noda. moga doa kalian akan sentiasa mengiringi anakanda-anakanda.mohon rahmat dariNYA. buat bahagia. dunia dan akhirat sana.