Saturday, December 24, 2011

Al Kesah PRU 13

Saya amat takut untuk menjadi pengundi pada PRU 13 kelak. Membaca kelaku kelayak para peminpin menjadikan saya amat majai. Saya yakin sebahagian paparan di maya pada itu adalah benar dan tidak mustahil pula ada diantarannya adalah yang tidak benar. Malah yang tidak benar menjadi wadah kegilaan penulis semata-mata untuk mengadu domba kepimpinan ikutannya.

Mengapa kita menjadi semakin huduh semata-mata kerana aliran politik. Huduh hujah. Huduh alasan. Huduh Bahasa. Huduh budaya. Huduh sahsiah. huduh hingga ke asuhan dan agama. Hilang kemuliaan dan kemurnian akhlak diri. Hilang kesatuan. Hilang maufakat. Hilang pedoman. PRU 13 akan hilanglah kuasa bangsaku.

Ada tempayan dipecahkan. ada gayung digantung. Ada payung tiada kelumbung. Ada lorong lurus dibengkokkan. Rumah pusaka dibedak tiang. Ada tanah dipecah habuan. Ada hutan ditebang. Ada sawah dipawah. Ada dusun dipangkas. Akhirnya ladang menjadi sekangkang. Airmata kekeringan. Bulan tidak jatuh ke riba. Maka melayu hilang di dunia. Hang Tuah melahirkan Hang Malang. Ke pondok usang, pulang menjadi Lebai Malang.

No comments: