Sunday, October 5, 2008

Jagoh

Bangun awal pagi dia bersolat Subuh. Sepanjang pagi, Majidah mendampingi semua anak-anak saya. Dari risikan, saya mendapat tahu bahawa dia ingin mendapat kembali wangnya yang hilang. Akhirnya dia mengemukakan teka teki.

Dalam banyak-banyak buku ada tiga buah buku yang tidak dibaca. Namakan buku-buku tu.

Majidah: Boleh jawab tidak ada duit. Tak boleh jawab denda RM15
Mansari: [Saya sudah tahu jawapannya kerana teka teki itu asal usulnya adalah teka-teki saya kepada anak-anak saya. Tetapi demi mengembalikan wangnya, saya pura-pura tak tahu jawapan]
Majidah: [Sibuk menyakat semua orang agar tidak membantu saya. Meskipun sudah 13 tahun usianya, namun aksinya masih keanak-anakkan]
Mansaari: Buku buruk. Buku Jepun. Buku Siam. Buku Cina. Buku Tamil.
Majidah: Salah. Salah. Salah. Salah. [Dia terkinja-kinja kesukaan]
Mansaari: Tidak tahu
Majidah: [Hulur RM15. Apabila RM15 berada di tangan, maka dengan bangganya dia memberi jawapan] Buku buluh, buku tebu dan buku sabun. Hahaha.. Pak Njang kalah!!
Najib: Piirahhh. Teka-teki hang tu teka teki Pak Njang. Hang tau dak?
Majidah: [Terdiam] [Wang RM15 dia diamkan saja. Dia layak menang sebab jawapan saya salah]
Mansaari: [Demikian episod yang menceriakan suasana Hari Raya. Hanya orang dewasa yang tahu nilai untuk mewarnai wajah-wajah muram kehidupan]

No comments: