Sunday, October 5, 2008

Suka Duka Kehidupan

Hari Raya ini Majidah, anak saudara saya dari salasilah sebelah isteri datang berkunjung dan bermalam. Banyak suka duka yang membayangi kehidupannya sebagai anak yatim didedahkan. Suka duka itu saya kongsi bersama walaupun di kalangan anak-anak saudara saya digeruni kerana sering berbahasa, herdik dan menyoal perihal yang berasaskan kehidupan beragama dan bersusila. Soal pelajaran, soal solat, soal pakaian, soal rakan taulan dan pelbagai lagi yang kadang-kadang memerangkap diri mereka sendiri. Mari kita berkongsi cerita majidah.

2.
Teka teki.

Apa jawapannya wahai Majidah.

Bulu bertemu bulu. Bila diselak nampak biji hitam. Di tepi-tepinya semua putih. Tetapi apabila ditenyeh (gosok) dia menjadi merah dan berair. Apa bendanya?

Majidah: Heeee Pak Njang pengotor. Cikgu tak boleh bercakap lucah macam tu. Majidah, malu nak jawab. heee...
Mansaari: Huwii.. Ini cikgulah. Ini teka teki. Jujur. Bukan lucah. Otak kamu itulah yang telah rosak.
Majidah : Hoh. Tak percaya. Heee pengotor. Kalau tak lucah Pak Njang beri jawapan.
Mansaari: Boleh. Satu ringgit. Sebab ini ilmu tau.
Majidah : Ok.
Mansaari: Mata.
Majidah: Sebab apa?
Mansaari: Ya lah, tengok mata, ada bulu mata bertemu, .................
Majidah : Ohhh..........
Mansaari: Ok. Minta seringgit.

3.
Namanya mudah. Majidah binti Kipli. Dia berkecil hati apabila rakan sekolah mengejek nama bapanya. Kipli. saya katakan 'Kipli' itu diambil sempena nama nabi Dzulkifli. Oleh kerana masa dahulu datuk Majidah tidak mempunyai ilmu dan tinggal di pendalaman, maka disebutkan sahaja 'Kipli'. Nama itu cantik dan unik. Kini dia bangga kerana dia satu-satunya yang mempunyai nama bapa yang unik.

4.
Pak Njang tahu tak mengapa Jidah tidak mahu belajar di SK Sri Gunong? Ada seorang cikgu selalu kutuk Jidah. Hari-hari. Dia kata Jidah tak layak duduk dalam kelas 6M. Ada orang lain lebih layak. Dia kata, "awat hang ingat bapa saudara hang guru besar cikgu tak berani nak kata kat hang dan ......... lagi dan lagi hingga airmata bercucuran".

Rupa-rupanya hampir setahun lebih dia menyimpan luka perasaan di luar pengetahuan saya. Saya turut sedih bukan kerana dia anak saudara saya tetapi penghinaan yang dia terima amat mendalam dan memberi kesan dendam terhadap guru.

Kepada guru, beringatlah... kesan didikan sama ada baik atau buruk akan sentiasa berkekalan di hati pelajar. Sekali terpalit arang wajah bersih tercoreng jua.

No comments: