Sunday, November 23, 2008

Babi Sungguh

Isu ladang babi. Jijik pun jijiklah. Kata tetap kena kata. Tuan-tuan tahu tak, mengapa ladang babi di Pulau Pinang ditutup? Kata Nabil, si raja lawak, 'Lu Fikirlah Sendiri'.

Pemerintah Pulau Pinang tahu bahawa najis babi itu adalah maha pencemar alam sekitar. Kajilah. Selidiklah. Hanya orang yang arif sahaja yang akan berusaha mencari alasan agar babi tidak diternak di negerinya. Peristiwa 'virus nipah' di Melaka telah menghantui Lim Guan Eng. Dia anak Melaka maka dia pasti lebih tahu betapa bahayanya menternak babi secara besar-besaran. Sebab itu bab menternak babi dibuang dari negeri Pulau Pinang.

Malang sekali, apabila ternak babi ditutup di Pulau Pinang yang rakyat keturunan Cina dan India menjadi mojoriti di negeri itu maka tak semena-mena Kedah Sejahtera tawar diri menjadi galang ganti. Selangor bangga untuk menjadi juara ladang ternah babi terbesar di Malaysia. Kita tentu tidak berupaya menghalang orang Cina dan India mentekedarah babi. Lantaklah. Yang kita musykil mengapa Kedah dan Selangor beria-ria untuk ambil alih?

Apakah segala yang dibuang, kita perlu ambil dan guna pakai? Benar, ladang babi yang bakal dibuka itu akan menggunakan teknologi moden. Benar. Benar. Logik. Munasabah belaka. Namun mengapa Pulau Pinang tidak memodenkan ladang ternak babinya yang sedia ada dengan teknologi terbaru dan terkini? Mengapa perlu tutup. Itu pun pemimpin Melayu Islam tidak berupaya membaca minda celakoi seperti itu.

Pulau Pinang boleh tambak laut atau cari pulau tidak berpenghuni dan bina ladang babi mesra alam berteknologi tinggi kerana dia mampu untuk menyediakan bekalan daging babi kepada rakyatnya yang gemar makan babi. Kedah tidak perlu kerana rakyat keturunan Cina dan India di Kedah hanya perlu tumpang sekaki hasil daripada ladang ternak di Pulau Pinang. Selangor pun boleh tumpang semangkok. Saya mewakili rakyat keturunan Melayu Islam melahirkan rasa malu kerana pemimpin Melayu Islam menjadi buta kayu hingga setuju merealisasikan ladang ternak babi di negeri majoriti Melayu.

No comments: