Tuesday, November 11, 2008

Caca Merba

Pak Lah meminta Kementerian Pelajaran Malaysia memasukan item inovasi dalam kurikulum. Bulan lalu beliau meminta agar subjek sejarah diajar di sekolah. Sebelum pencen berapa banyak lagi agaknya cadangan dan perubahan yang mahu dibuat oleh Abdullah? Persoalannya, siapakah yang akan melaksanaan segala cadangan itu? Kelemahan kita ialah seringkali membuat cadangan untuk dilaksanakan oleh orang lain sedangkan kita menjadi jurucakap. Tukang cadang. Kita sering mengharapkan kejayaan sedangkan kita bukan lagi menjadi pengamal yang tekun merealisasikan gagasan itu. Akhirnya, kita menjadi pemukul gong. Pemukul canang. Hasilnya tiada. Yang bercelaru di peringkat dasar adalah para pegawai tinggi kementerian, sementara para pendidik di peringkat pelaksana semakin kebingungan dengan mulut dan lidah politik.

j-QAF, sistem perjawatan Pendidikan, PPSMI, Sekolah satu sesi, PIPP, Sekolah Agama Bantuan Kerajaan, Perjawatan Guru, Pendidikan Bertaraf Dunia, Pelaksaan Bajet 2008 dan 2009. Pelaksanaan Rancangan Malaysia ke-9, Subjek Sejarah di Sekolah Rendah, Ura-ura rombakan sistem peperiksaan dan lainnya memerlukan penglibatan warga pendidik. Kasihan mereka. Tanggapan bahawa warga pendidik diberi cuti panjang masih menjadi tanggapan kukuh masyarakat. Sedangkan hakikat sebenar mereka terpaksa menghabiskan waktu cuti penggal dengan penuh aktiviti disamping dipaksa berkursus.

Cuti guru disulami dengan program lawatan pelajar, Motivasi, perkhemahan, sukan, kokurikulum, perayaan, kelas tambahan, program keagamaan dan latihan amali untuk peperiksaan. Semuanya memerlukan penglibatan total warga guru. Ini belum lagi ditokok tambah dengan tugas mengawasi peperiksaan awam, peperiksaan jabatan, urus tadbir pengurusan sekolah (buku teks, disiplin, kaunseling, kantin, pemulihan, kurikulum, HEM, kokurikulum, data, penyelenggaraan, stok, keceriaan, dll), termasuk menjadi juruiring lawatan pemimpin kecil dan besar negeri atau negara. Meskipun bukan semua warga pendidikan terlibat namun rata-rata tidak sempat menikmati percutian mereka dengan kelegaan yang sejati.

Dalam senario yang diperkatakan di atas, mana satukah yang benar-benar telah terlaksana dengan berkesan dan berjaya? Tidak hairanlah jika ada pendidik yang baran dan bertindak di luar batas susila. Kantin sering keracunan. Kertas peperiksaan sering didakwa bocor. Program j-QAF kekurangan guru dan pelaksanaannya bercelaru. Agihan tugas guru agama dengan guru j-QAF sering kecoh. Waktu bertugas guru j-QAF terlalu panjang jika diambil kira waktu diluar jadual. Buku teks lambat dibekalkan. Disiplin merosot.

PM dan Kementerian Pelajaran patut duduk semeja dengan para pendidik untuk mendengar masalah di peringkat pelaksana. Laporan pegawai kadangkala lebih mirip kepada resam ubi yang dikatakan berisi serta subur serta segar bugar namun di peringkat pendidik bawahan lebih banyak resam besi kerana terlalu banyak karat yang perlu dikikis.

Kegagalan merealisasikan pendidikan di negara kita adalah kerana terlalu kerap memasukkan bahan sehingga kari menjadi dalca dan nasi menjadi bubur. Akhirnya jadi caca merba.

No comments: