Sunday, November 2, 2008

Tentang Penghuni Rimba

Di Puncak Nawang ini kita boleh melaungkan sekuat suara. Launglah. Marahlah. Teman-teman hanya tersenyum. Mereka cukup faham. Di puncak jajaran bukit-bukau ini tiada sesiapa pun yang bergelar kurang siuman. Setiap laungan didengar dan dinanti. Sesekali akan dijawab dengan laungan balas. Kita menjadi hak rimba raya. Penduduk rimba yang bebas lepas. Merdeka. Di sini erti kebebasan sangat berbeza dengan kebebasan di kota raya. Hanya orang gila sahaja yang sanggup melaung sekuat hati di tengah-tengah kota.

Di sini pacat tidak tahu memilih status. Semua darah adalah rezekinya. Darah daripada semua bangsa dan semua jenis jantina. Yang berbeza hanya sudut yang dipilih untuk menyedut darah. Di kota yang memilih darah ialah doktor. Penjenayah. Paku. Pisau. Parang. Kapak. Sembilu. Pedang. Keris dan banyak. Terlalu banyak. Begitulah kenapa hidupan di rimba lebih bahagia. Aman damai. Lebih abadi.

Di rimba ini ini semuanya percuma. Air. Makanan. Jamong. Yang dibeli hanya pakaian dan mancis. Pisau dan golok. Di sini tiada perompak. Pencopek. Peragut. Rempit. Bohsia dan Bohjan. Tiada. Pelacur jauh sekali. Jika ada hanya manusia kota yang datang merogol bukit dan mencuri balak. Penghuni rimba tidak mungkin bertindak sekejam itu. Jangan risau jika saya dan rakan-rakan semakin kerap menjadi penghuni rimba dan jarang-jarang boleh dihubungi. Di Puncak Nawang tiada warong. Tanpa warong maka tiadalah omong-omong kosong.

No comments: